Thursday, February 16, 2012

MAKANAN BERKOLESTEROL TINGGI


                                      Keratan lintang arteri yang tersumbat


Jika anda telah didiagnos mempunyai kolesterol tinggi, adalah penting untuk menghadkan pengambilan makanan ber kolesterol tinggi dan menggantikannya dengan makanan yang rendah kolesterol. Ini agak rumit kerana ramai di antara kita tidak tahu apa yang kita perlu kurangkan atau tinggalkan . Menurut Persatuan Jantung Amerika  makanan yang mengandungi kolesterol, lemak trans dan lemak tepu boleh meningkatkan tahap kolesterol anda. Berikut adalah senarai makanan yang boleh meningkatkan kolesterol anda.


Telur:

Terdapat perdebatan yang berterusan tentang sama ada atau tidak telur adalah selamat bagi mereka yang mempunyai kolesterol tinggi. Berikut adalah fakta-fakta:

Terdapat 213 miligram kolesterol pemakanan dalam sebiji  telur - yang hanya 87 miligram kurang daripada jumlah harian yang disyorkan bagi mereka yang mempunyai paras kolesterol yang normal, menurut Persatuan Jantung Amerika. Apabila dimakan dengan makanan lain yang mempengaruhi paras kolesterol, telur boleh menjejaskan tahap kolesterol  anda. fikirkan bahawa kolesterol hanya ditemui dalam kuning telur, jadi ia masih selamat untuk menikmati putih telur.


Barangan Panggang dan Makanan Goreng:

Barangan yang dibakar, seperti pai, kek, cookies, dan mufin,  semestinya bukan pilihan bagi merela yang mempunyai
 paras kolesterol yang tinggi. Makanan bergoreng, seperti kentang goreng, ayam goreng, dan donut, juga boleh meningkatkan kolesterol anda. Sebabnya ialah kerana barang-barang bakar dan makanan goreng sering mengandungi lemak trans. Apabila membeli makanan yang digoreng dan barangan panggang, periksa label untuk mengetahui kandungan ‘lemak trans’.


Daging tenusu dan Organ:

Tenusu penuh lemak dan daging, organ seperti hati,mengandungi  kolesterol pemakanan dan lemak tepu yang tinggi . Cubalah beralih kepada produk tenusu rendah lemak  Adalah elok untuk menukar organ dalaman haiwan dengan makanan yang rendah kolesterol dan lemak, seperti ayam tanpa kulit dan ikan.


Mentega dan Marjerin

Mentega dan marjerin adalah makanan ber kolesterol tinggi kerana ianya  mengandungi  lemak tepu dan trans lemak yang tinggi . Memilih produk yang rendah lemak tepu dan lemak trans adalah sebaik-baiknya . Ambil perhatian bahawa spread minyak sayuran dan marjerin l embut atau cecair  adalah mengandungi  lemak lemak tepu dan trans yang rendah , menurut Persatuan Jantung Amerika.


Panduan Pemakanan

Persatuan Jantung Amerika menyarankan bahawa kebanyakan orang harus mengambil tidak lebih daripada 300 mg  kolesterol sehari dan  tidak  lebih daripada 200 mg  kolesterol sehari jika anda mempunyai penyakit jantung koronari atau jika kolesterol LDL anda adalah 100 mg / dL atau lebih tinggi.  

Untuk  menentukan berapa banyak lemak tepu dan trans yang anda boleh  masukkan ke dalam diet anda, anda perlu terlebih dahulu menentukan berapa banyak kalori anda sepatutnya gunakan sehari. Lemak trans perlu  ada  tidak lebih daripada satu peratus daripada jumlah kalori harian anda, manakala lemak tepu harus dikekalkan pada paras kurang daripada tujuh peratus daripada pengambilan kalori harian anda, menurut Persatuan Jantung Amerika.


Untuk mengekalkan pengambilan lemak trans yang tinggi, tinggi lemak tepu, dan makanan kolesterol yang tinggi dalam julat yang sihat, ia penting untuk membaca label dan bandingkan saiz  keperluan . Juga perlu  membuat pertimbangan menggunakan jurnal makanan untuk merekodkan berapa banyak lemak trans, lemak tepu dan kolesterol pemakanan anda  perlukan setiap hari. Jika anda mempunyai sebarang soalan tentang bagaimana untuk mengekalkan tahap kolesterol yang sihat melalui pemakanan, pastikan anda berhubung  dengan  pembekal penjagaan kesihatan anda.


LEMAK TEPU:

                                   Makanan yang mengandungi lemak tepu
Walaupun badan anda memang memerlukan lemak di dalam badan untuk berfungsi dengan baik, anda seharusnya mengelakkan dari pengambilan lemak tepu yang banyak. Lemak tepu berpunca dari makanan seperti lemak pada daging, mentega, susu, keju, dan pelbagai lagi jenis makanan yang lain.
Walaupun sesetengah lemak tepu itu boleh dimakan, tetapi terlalu banyak lemak tepu boleh meningkatkan kadar kolesterol yang mana akan menyebabkan saluran darah tersumbat, strok, dan serangan jantung.

Terdapat beberapa cara untuk mengurangkan pengambilan lemak tepu ke dalam badan dan seterusnya membantu meningkatkan kesihatan anda dengan lebih baik untuk jangkamasa yang panjang.

1.      Kurangkan makan daging merah. Daging terutamanya bahagian berlemak seperti tulang rusuk dan bacon mengandungi lemak tepu yang sangat tinggi. Gantikan daging, bacon dan sosej dengan ayam tanpa lemak. Berhati-hati dengan bahagian ayam yang anda makan. Daging ayam seperti di bahagian peha dan kepak adalah lebih banyak kandungan lemak berbanding dengan daging putih di bahagian dada ayam.

2.      Gunakan lebih banyak minyak zaitun di dalam masakan. Minyak zaitun mengandungi lemak tak tepu – polyunsaturated and monounsaturated; yang mana boleh membantu menurunkan kadar kolesterol serta boleh menggantikan lemak tepu dalam masakan anda.
      
3      Ketahui berapa jumlah lemak yang anda perlukan setiap hari. Bagi mereka yang mengamalkan 2000 kalori diet, wanita tidak boleh mengambil melebihi 18 gram lemak tepu manakala bagi lelaki tidak boleh melebihi 20 gram lemak tepu. Anda digalakkan makan separuh dada ayam tanpa kulit yang hanya menyumbang 2 gram lemak tepu ke dalam tubuh badan anda.
Belajar mengira jumlah pengambilan harian lemak unik bagi anda melalui eBook diet Kevin Zahri

4.      Elakkan makanan beku. Kebanyakan makanan yang dibekukan ini mengandungi kandungan lemak tepu yang sangat tinggi.
.       
5.      Panggang daging yang anda ingin makan. Jika anda menggoreng sepotong daging, daging itu akan digoreng dengan lemaknya sekali. Daging tersebut akan menyerap semula lemak dan minyak yang digunakan untuk menggoreng. Sebaliknya, apabila anda memanggang daging, lemak pada daging tersebut akan mengalir keluar dan tidak akan diserap semula. 

6.      Tambahkan suplemen Omega-3 ke dalam diet harian anda. Omega-3 adalah sejenis asid lemak yang baik untuk tubuh badan anda yang membantu ‘melawan’ lemak tepu dan kolesterol yang ‘jahat’. Selain itu, Omega-3 ini juga membantu mengawal keradangan di dalam badan, menguatkan jantung, membantu penglihatan yang baik, serta boleh meningkatkan mood anda. Omega-3 ini boleh didapatkan dari sumber beberapa jenis ikan seperti salmon, ikan kembung, tuna, dan sardin. Anda juga boleh membeli kapsul supplemen Omega-3 di pelbagai farmasi dan klinik. 

7  Kurangkan pengambilan harian produk tenusu. Keju mengandungi lemak tepu yang sangat tinggi, sama seperti susu lemak penuh. Apabila anda ingin menggunakan keju dalam makanan, pilih keju yang berasaskan susu rendah lemak. Kepada penggemar air susu pula, cuba beralih kepada susu tepung dari susu lemak penuh. 

Nota: Jangan sekali-kali membuang semua lemak dari pemakanan harian anda. Otak dan beberapa organ di dalam badan anda memerlukan sejumlah lemak untuk berfungsi dengan baik.



Lemak Trans Berbahaya?


                              Makanan yang mengandungi lemak trans    

Apakah Lemak Trans Itu?
Lemak trans adalah lemak buatan manusia dengan memadatkan minyak cair (biasanya minyak sayur/vegetable oil) dengan gas hidrogen dalam proses yang dikenal dengan nama Hidrogenisasi. Proses ini dipakai untuk membuat margarine 

Dimana lemak trans ditemukan?
Lemak trans ditemukan dalam Margarin, Shortening, Biskuit, Crakers, makanan berjenis snack. 

Mengapa berbahaya?
Lemak trans dianggap sebagai jenis lemak yang paling berbahaya bagi manusia karena menaikkan LDL (kholesterol jahat) dan menurunkan HDL (kholesterol baik). Lemak trans dianggap lebih berbahaya dari lemak tepu karena lemak tepu  hanya menaikkan LDL namun tidak mempengaruhi HDL. 

Akibatnya, lemak trans menambah risiko penyakit jantung koroner (PJK) dengan penyumbatan pembuluh darah. Sebagai informasi, PJK merupakan salah satu pembunuh no 1 di Malaysia. 
Jika  berbahaya mengapa di gunakan?
Lemak ini sama sekali tidak  diperlukan  manusia namun digunakan untuk memperpanjang umur penyimpanan makanan dan menambah rasa gurih. Dengan lemak ini biskuit dapat bertahan lebih dari 1 tahun. 

Makanan yang banyak mengandung lemak trans
  • Fast foods - fried chicken, biskuit, fried fish sandwiches
  • French fries, Pie apel atau pie lainnya
  • Donuts, muffins
  • Crackers
  • Cookies
  • Cake, cake icing, & pie
  • Pop tarts
  • Microwave popped corn
  • Canned biscuits
  • International and instant latte coffee beverages
  • Mertabak
Tindakan USA
Mengingat lemak trans ini berbahaya maka mulai 1 Januari 2006, pemerintah Amerika Serikat mewajibkan semua makanan dalam pakej  mencantumkan kandungan:
  • Lemak trans (Trans fat)
  • Lemak tepu  (Saturated fat)
  • Kholesterol
Tindakan lainnya
  • Produk ini menggunakan vegetable oil yang bebas cholesterol
  • Mereka menggunakan nama hydrogenated oil /Shortening
Apa yang terjadi di  Malaysia?
Produser  margarin masih mempromosikan bahwa margarin baik bagi kesehatan karena produser margarin telah menambahkan vitamin A, D dsbnya. Kita juga belum menemukan kandungan lemak trans dalam kandungan makanan 

Saranan:
  • Kurangi makanan yang mengandung trans fat dan margarine
  • Hindari makanan berkholesterol tinggi
  • Gunakan minyak sayuran atau minyak tidak tepu
  • Perbanyak mengkonsumsi ikan dan makanan berserat
Sumber: http://www.fda.gov/fdac/features/2003/503_fats.html



1 comment: