Saturday, March 16, 2013

MINUMAN RED BULL...PEMBUNUH PERLAHAN?




Jenama minuman "Red Bull"
dipasarkan di seluruh dunia sebagai minuman untuk menghasilkan tenaga segera yang diperlukan oleh golongan tertentu seperti atlet (ahli sukan), remaja yang aktif, memulihkan orang yang koma, dan lain-lain. Minuman ini dianggap sebagai pembunuh perlahan, dan kesannya lebih teruk kepada remaja. Sehubungan itu, Peranchis dan Denmark telah mengambil langkah mengharamkan Red Bull dipasarkan di negara mereka.

Sebenarnya Red Bull direkacipta bagi merangsang otak yang lemah bagi sesiapa yang memerlukannya, dan ia tidak sepatutnya dijadikan minuman harian oleh semua orang. Minuman Red Bull ini mula dicipta oleh Dietrich Mateschitz yang berasal dari Austria. Formula asasnya ialah Kafein dan taurine. Pengeluar Red Bull ini mendakwa bahawa Red Bull mampu menambah daya konsentrasi dan menjalankan sebarang reaksi yang pantas kerana tenaga yang dihasilkan memang sangat banyak. Selain itu, Red Bull ini juga dikatakan dapat memperbaiki mood yang kurang baik.


Kenapa Red Bull Bahaya?

Red Bull ini mengandungi bahan campuran Glucuronolactone iaitu sejenis bahan kimia berfungsi sebagai perangsang yang sangat bahaya, walaupun ia dapat merangsang otak dan bertindak seperti dadah yang mengkhayalkan. Orang yang selalu meminumnya mempunyai indeks kes migrain, tumor serebrum dan penyakit hati yang tinggi.


Apakah kesan minum Red Bull?

1. Sangat bahaya jika minum Red Bull tanpa melakukan aktiviti fizikal atau senaman selepas itu kerana tenaga yang dihasilkan akan mempercepatkan kadar denyutan jantung yang mana boleh menyebabkan serangan sakit jantung secara tiba-tiba.

2. Risiko mengalami pendarahan di serebrum adalah tinggi kerana Red Bull mengandungi bahan yang mencairkan darah supaya jantung menggunakan tenaga yang kurang untuk mengepam darah.

3. Jangan sekali-kali campurkan Red Bull dengan alkohol kerana campuran ini akan menjadi "bom jangka" yang akan menyerang terus hati (hepa), di mana kawasan yang rosak itu tidak dapat diperbaiki lagi.

4. Satu daripada komponen utama Red Bull ialah vitamin 12 yang digunakan oleh pakar bagi memulihkan pesakit yang koma.

5. Red Bull yang diminum setiap hari akan mencetuskan simptom seperti penyakit saraf yang tidak mungkin boleh dibaiki dan penyakit-penyakit berkaitan neuron yang lain.

* Memandangkan kepada kesan buruk daripada Red Bull, wajarkah semua negara di dunia mengharamkannya?

 Kita sebagai individu pun perlu menghindari daripada mengambil minuman tenaga Red Bull ini.



sumber: sitik's

No comments:

Post a Comment