Wednesday, March 6, 2013

DIABETES : PENCEGAHAN AWAL....



Walaupun ia secara meluas dipercayai bahawa diabetes/ kencing manis  jenis 2  adalah hasil daripada interaksi yang kompleks antara faktor genetik dan persekitaran, bukti yang menarik daripada kajian epidemiologi menunjukkan bahawa wabak kencing manis di seluruh dunia semasa adalah sebahagian besarnya disebabkan oleh perubahan dalam diet dan gaya hidup.

Kajian kelompok berprospek  dan ujian klinikal rawak telah menunjukkan bahawa diabetes jenis 2 boleh dielakkan sebahagian besarnya melalui pemakanan sederhana dan pengubahsuaian gaya hidup.

Kegemukan  berlebihan adalah faktor risiko yang paling penting untuk kencing manis, dan dengan itu, mengekalkan berat badan yang sihat dan mengelakkan berat badan semasa dewasa adalah asas pencegahan kencing manis.

Meningkatkan aktiviti fizikal dan mengurangkan tingkah laku yang tidak aktif seperti menonton TV yang berpanjangan adalah penting untuk mengekalkan berat badan dan meningkatkan sensitiviti insulin.

Terdapat bukti yang semakin meningkat bahawa kualiti lemak dan karbohidrat memainkan peranan yang lebih penting daripada kuantiti, dan dengan itu, strategi kesihatan awam perlu menekankan menggantikan lemak tepu dan trans dengan lemak tak tepu dan menggantikan produk bijian halus dengan bijirin. Kajian terbaru juga telah mencadangkan peranan berpotensi untuk kopi, susu, kacang, magnesium, dan kalsium dalam mencegah kencing manis.

Secara keseluruhan, diet yang sihat, bersama-sama dengan aktiviti fizikal yang kerap, penyelenggaraan berat badan yang sihat, pengambilan alkohol yang sederhana / langsung tidak, dan mengelakkan tingkah laku sedentari/ tidak bergerak,  dan merokok, hampir boleh menghapuskan diabetes jenis 2.

Walau bagaimanapun, masih terdapat jurang yang luas antara apa yang kita tahu dan apa yang kita amalkan dalam bidang kesihatan awam; bagaimana untuk merapatkan jurang yang kekal  kesihatan awam yang utama.

sumber: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15760297

No comments:

Post a Comment