Saturday, March 2, 2013

3 ALASAN SARAPAN DENGAN PISANG....



Manis dan mengenyangkan.

Pisang memang mengandung karbohidrat yang cukup tinggi. Namun, itu bukan alasan untuk tidak mengkonsumsinya. Justeru buah berwarna kuning ini merupakan pilihan tepat untuk memulakan aktiviti.

Kandungan serat dan nutrisinya yang sangat tinggi sangat baik untuk tubuh anda. Konsumsi saja pisang di pagi hari sebagai menu sarapan dan dapatkan tiga keuntungan berikut.

Mengatasi lelah
Pisang kaya dengan  kalium, mineral penting untuk menjaga kesihatan jantung dan menstabilkan tekanan darah. Pengambilan  kalium sangat penting untuk membantu mengatasi kram otot dan kelelahan.

Pisang
juga merupakan sumber vitamin B6 yang berfungsi meningkatkan fungsi otak dan saraf. Sehingga sangat sesuai  jadi menu sarapan anda.


Menenangkan perut
Perut seringkali bermasalah pada pagi hari dan terasa mulas. Untuk meredakannya, anda boleh  mengkonsumsi pisang. Pisang memiliki sifat antacid yang boleh  mengatasi sakit perut. Pisang, seperti dijelaskan  dari Fit Sugar, juga mengandung pektin, serat larut yang dapat membantu menormalkan pencernaan dan menyembuhkan sembelit.

Rendah kalori
Bagi anda yang sedang dalam proses menurunkan berat badan, jadikan saja pisang sebagai snek/makanan ringan . Kalorinya tak terlalu tinggi, satu biji  pisang mengandung sekitar 100 kalori. Kerana mengandung serat, pisang akan membuat anda kenyang lebih lama dan mencegah makan berlebihan. Pisang dapat anda konsumsi sebagai makanan ringan sebelum berolahraga. Anda dapat mengkonsumsinya dengan menambahkan satu sendok agar-agar kacang atau dibuat smoothie

sumber:  zilzaal

No comments:

Post a Comment