Friday, January 18, 2013

KELEBIHAN SARAPAN PAGI DENGAN BUAH-BUAHAN....


sihat Fresh Fruit

Sarapan pagi
dengan buah-buahan nampak pelik dan kelihatan tak normal bagi kita di tanah Malaysia ini. Tapi ada beberapa perkara yang kita perlu tahu mengenainya.....

* Di antara pukul 7-11 pagi, badan kita sedang aktif melakukan penyahtoksikan. Oleh itu, jika makan buah-buahan, yang tidak memerlukan tenaga yang banyak untuk penghadaman, pada waktu ini dapat memastikan tenaga yang ada digunakan untuk penyaktoksikan badan dan tidak dibazirkan untuk menghadamkan makanan berlemak tinggi yang diambil semasa sarapan.

* Makan buah-buahan semasa sarapan pagi adalah cara yang baik untuk "berbuka" setelah semalaman perut berpuasa kerana buah-buahan tidak memberi tekanan yang mengejut kepada sistem penghadaman dan metabolisme badan, berbanding jika perut menerima makanan berat yang berlemak semasa sarapan.

* Buah-buahan mengandungi fiber yang boleh mencuci kolon, dengan itu memudahkan membuang air besar pada waktu pagi. Ini akan menyebabkan badan terasa segar dan ringan.

* Jika makan buah-buahan dengan cukup untuk sarapan pagi, kita tidak perlu minum kopi kerana gula semulajadi yang terkandung dalam buah-buahan sudah cukup untuk memberi tenaga dan otak yang cerdas.

* Orang yang mengamalkan makan buah-buahan untuk sarapan pagi biasanya mempunyai badan yang langsing, slim, sihat dan lebih produktif sepanjang hari.

Jadi, adakah anda mahu mencuba mendapatkan khasiatnya?

sumber: sitik's

No comments:

Post a Comment