Wednesday, April 24, 2013

TIPS PENYIMPANAN MADU DENGAN BAIK...





Supaya madu dapat disimpan lama, haruslah disimpan dalam keadaan tertentu. Ini kerana madu mempunyai sifat2 yang istimewa.
Simpan madu dalam suhu bilik.

Madu memiliki sifat higroskopis. Dengan kata lain, madu mudah sekali menyerap zat - zat yang ada di lingkungan sekitarnya. Oleh kerana itu bekas  madu harus tertutup rapat dan jauh dari bahan-bahan yang berbau tajam.

Bekas  yang baik  untuk madu iaitu bahan gelas. Agar terhindar  dari proses fermentasi dan kristalisasi, simpanlah pada ruangan dengan suhu sekitar 20 darjah  celcius dan kelembaban udara kurang dari 65 % (FAO 2007).

Tidak digalakkan untuk menyimpan madu di dalam peti sejuk (refrigerator) kerana mempercepat terjadinya kristalisasi dan fermentasi. Selain itu, jauhkan dari sinar matahari secara langsung kerana dapat merosak kualiti madu iaitu glucose oxidase dan menghentikan aktiviti antibakteri.

Madu tidak boleh disimpan dalam bekas logam

Ini adalah untuk mencegah pengkaratan dan penyerapan logam berbahaya. Madu yang disimpan dalam suhu normal, susut 3.6% pada tahun pertama dan susut 25.5% pada tahun kedua kerana terjadinya proses fermentasi . Proses ini menghasilkan alkohol yang selanjutnya berubah menjadi asid asetat. Madu yang rosak rasanya
menjadi masam.


sumber:  Remi Thuok

No comments:

Post a Comment