Friday, February 15, 2013

GULA TERSEMBUNYI...



Gula diperbuat daripada 2 molekul atau dikenali sebagai gula ringkas, iaitu fruktos dan glukos. Fruktos berlebihan disimpan sebagai lemak oleh hati manakala glukos berlebihan pula meningkatkan kandungan gula dalam darah yang menyebabkan badan merembeskan insulin (hormon yang bertindak bagi proses penyimpanan lemak). Kedua-dua jenis gula ringkas ini menyebabkan kita berselera untuk makan yang manis-manis dan selalu rasa lapar.

Tidak dinafikan kebanyakan kita makan terlalu banyak gula setiap hari. Selain daripada gula semulajadi yang terdapat dalam makanan sihat seperti buah-buahan dan sesetengah sayuran (seperti jagung, beets, dan ubi kentang), lebih daripada 50% gula yang diambil setiap hari bersumber daripada makanan diproses. Walaupun sesetengah makanan tidak terasa manisnya, tetapi terdapat kandungan gula tersembunyi yang tinggi dalam makanan tersebut.

Gula juga banyak terdapat dalam kicap, sos tomato, salad dressing, yogurt berperisa, sos barbecue, biskut kering, sop, dan hampir semua makanan diproses.

Kebanyakan industri makanan menggunakan gula dan sirap jagung berfruktos tinggi yang murah sebagai bahan tambahan dalam makanan diproses bagi mendapatkan warna coklat, tekstur likat dan pekat, serta perisanya. Walaupun sekarang banyak produk makanan yang berhenti menggunakan sirap jagung berfruktos tinggi atas sebab-sebab kesihatan, tetapi mereka masih menggunakan gula sebagai bahan makanan tambahan. Namun begitu, penggunaan gula yang berlebihan juga sama toksiknya dengan sirap jagung berfruktos tinggi.


Apakah cara mudah untuk mengelakkan pengambilan gula berlebihan dalam badan?

Kaedah atau langkah-langkah berikut boleh diamalkan bagi mengelakkan pengambilan gula berlebihan:

1. Jangan minum air manis - amalkan minum air putih/air mineral/ air suam.

2. Makan lebih buah-buahan sebagai sumber gula semulajadi yang sihat.

3. Lakukan senaman atau aktiviti fizikal yang kerap bagi membantu badan memetabolismakan gula yang ada dalam badan supaya ia ditukarkan kepada tenaga bukannya disimpan sebagai lemak.

4. Makan madu bagi menggantikan gula pasir dalam minuman.

5. Jangan sesekali lupa baca label pada makanan diproses bagi mengetahui kandungan gula atau kalori dalam makanan tersebut.

Berikut adalah jadual bagi menunjukkan kandungan gula per 100g dan kandungan gula (dalam kuantiti sudu teh) bagi setiap hidangan makanan untuk kita jadikan panduan.

No comments:

Post a Comment