Tuesday, May 14, 2013

MENGHINDARI DIABETES....







Diabetes
merupakan antara penyakit yang banyak dihidapi oleh penduduk di negara ini kerana perubahan gaya hidup, pekerjaan yang tidak memerlukan banyak pergerakan dan makanan seharian yang kurang berkualiti, iaitu makanan yang terlalu banyak gula dan lemak terutamanya jenis-jenis makanan segera.

Bagi menghindari diabetes, setakat bersenam pada masa-masa tertentu dalam seminggu dan mengambil diet buah-buahan serta sayur-sayuran sahaja tidak mencukupi. Kajian menunjukkan mengubah gaya hidup juga amat perlu bagi mengawal kandungan gula dalam darah, mengekalkan berat badan yang sihat, dan mengurangkan risiko mendapat penyakit hati berlemak.

Selain daripada melakukan senaman pada waktu atau hari tertentu, pada waktu lain dalam sehari juga tidak boleh hanya duduk di depan komputer tanpa melakukan aktiviti fizikal lain seperti selalu berjalan, berdiri setiap 20 minit, dan lebih banyak gunakan tangga daripada lif. Orang yang sentiasa bergerak didapati lebih sihat, lebih tahan daripada serangan penyakit, dan dapat mengawal berat badan.

Masalah banyak lemak di hati (disebabkan pemakanan tidak seimbang dan tidak sihat) akan mengganggu pengawalan gula dalam darah secara fisiologinya, dan ini akan menyebabkan rintangan insulin dan akhirnya mendapat Diabetes Type-2.


Berjalan banyak setiap hari merupakan cara terbaik untuk menghindari diabetes sebelum ia terjadi. Disarankan seseorang itu berjalan sekurang-kurangnya 10,000 langkah sehari, sama ada secara berterusan atau boleh berhenti-henti kemudian sambung balik. Boleh juga amalkan berjalan antara 500-1,000 langkah setiap beberapa jam, dan lakukan begini sehingga mencapai sekurang-kurangnya 10,000 langkah sehari.

"Kesihatan adalah kekayaan"

sumber: sitik's

No comments:

Post a Comment